Consumenten hebben in maart meer besteed dan in dezelfde maand een jaar geleden. Ook blijft het vertrouwen onder consumenten sterk.

De stijging, van 0,9 procent, is ook groter dan in februari, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

Er werd in maart vooral meer besteed aan diensten. Ze gaven vooral meer uit in de horeca en aan recreatie en cultuur. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit, merkte het statistiekbureau daarbij op.

Ook werd er meer uitgegeven aan voedings- en genotmiddelen. Aan duurzame goederen, zoals kleding en schoenen, werd juist wat minder gespendeerd.

Binnenlandse-consumptie-door-huishoudens-volume-koopdaggecorrigeerd-16-05-20

Vertrouwen consumenten

De stemming onder consumenten is onveranderd positief, meldde het CBS verder op basis van cijfers over mei. Net als in april komt het consumentenvertrouwen uit op 1.

Het oordeel over het economisch klimaat verbetert een fractie, de koopbereidheid blijft gelijk. Met 1 ligt het consumentenvertrouwen in mei ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit op 27. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 met min 44.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl